Tags

18 december 2014 Momenteel loopt er in het fotomuseum Foam te Amsterdam een overzichtstentoonstelling van de wereldberoemde fotograaf Nobuyoshi Araki. Naast het werk van Vivian Maier (tot 01-02-2015) is deze tentoonstelling te zien van 19 december tot en met 11 maart 2015 Nobuyoshi Araki (Tokyo 1940) kwam volgens eigen zeggen met een fotocamera uit zijn moeder ter aarde, heeft rond de 450 boeken gepubliceerd en met een boeddhistische achtergrond een meester in het vastleggen van het lijden of ook wel het wiel van leven en dood. Zijn werk is breed en gevarieerd, van spelende kinderen tot bondage. Hij legt alledaagse gebeurtenissen vast maar ook geenceneerde portretten van bekende personages, waaronder lady Gaga, tot zijn naasten in Kinbaku-stijl, een Japanse vorm van bondage. Ondanks zijn lange carriere en aanzienlijk oeuvre blijft Araki een enigma. Hij leeft en onderzoekt de ervaring van het hier-en-nu in de ruimste zin van het woord wat zijn werk voor hem maakt tot een mandala. De fotograaf lijkt zijn camera te gebruiken als middel om een geheel eigen wereld te creëren en maakt uitsluitend gebruik van analoge fotografie met meerdere verschillende camera’s en ook polaroid. Het standpunt van de fotograaf is vaak frontaal en het model richt haar blik richting de lens wat doet lijken of de toeschouwer van het beeld wordt betrokken in de opname. Het levert intieme beelden op die het perspectief van de kunstenaar letterlijk blootlegt. De beelden zijn naakt, zonder lijst tentoongesteld. Goede wijn behoeft geen krans en een goed beeld is in zijn puurste vorm tastbaarder en toegankelijker. Het kunnen “aanraken” van de beelden geeft een bijzonder gevoel van intimiteit en betrokkenheid. Een gedeelte van zijn werk ( Alluring Hell) bestaat uit reeds eerder gemaakte erotische afdrukken op (semi) glanzend papier die hij recentelijk persoonlijk heeft overschilderd, wat het maakt tot een gepersonaliseerde weergave van het geregistreerde beeld. Met felle contrasterende kleuren worden monochrome beelden omgetoverd naar een heel eigen werk met een aanzienlijke toegevoegde waarde. Middels de Kinbaku-opnamen laat de kunstenaar de positie van de vrouw zien in de maatschappij. Onderdrukt maar tegelijkertijd omarmd door een op een bijzondere manier aangebracht touw, dat de bloedsomloop niet of nauwelijks belemmert, wordt  de onderdanige status van de vrouw in Japan verbeeld. De kunst van bondage stamt uit de middeleeuwen. Het werd oorspronkelijk gebruikt omdat men geen wapens mocht bezitten maar zich zo toch kon beschermen tegen ongewenste indringers om deze vervolgens levend voor de rechtbank te brengen. Door nat touw te laten drogen in de zon na het aanbrengen, ontstaat krimp wat zorgde voor het breken van botten en het beschadigen van organen, wat kinbaku maakte tot de kunst van het martelen. Recenter onderzoek wijst uit dat er ook een verband is met een medische traditie in het stimuleren van bepaalde drukpunten, ook wel Tsubo genoemd. Ook shiatsu heeft dus mogelijk te maken met de klassieke bondagetechnieken (shibari). Suspension of het ophangen van het model in de bondagetouwen zou voor intensere druk zorgen op de acupunctuurpunten. Veel van de kennis is verloren gegaan omdat deze mondeling werd overgedragen. De hedendaagse kunstvorm kinbaku is een methode met weinig knopen en er wordt onder andere gebruik gemaakt van henneptouw. Het juist aanbrengen van het touw is essentieel. Slechts een centimeter verkeerd aanbrengen kan het verschil maken tussen intens genot in diepe meditatieve toestand en heftige pijn of zelfs het afsterven van een lichaamsdeel. De gezichtsuitdrukking bij de modellen van Araki blijft steeds zacht, soms ook geëmotioneerd. Mede middels suspension, maakt Araki bijzondere composities waarbij de hechtpunten van de touwen meestal niet zichtbaar zijn.

Uitspraken van Araki: “I only tie up a womans’s body because i know i cannot tie up her heart. Only her physical parts can be tied up. Tying up a woman becomes an embrace.”

“Art is all about doing what you shouldn’t .”  

” A photograph takes place only at a certain instant. And this instant is unidentifiable  The instant is the eternal and the eternal is the instant. When the camera shutter is released, that’s the eternal. Eternity is achieved by releasing the camera shutter and letten it descend.”

De inmiddels 74-jarige Araki werkte de afgelopen maanden aan een nieuwe serie, Quaradise, een reeks donkere beelden over bloemen, poppen en reptielachtigen. Zijn inspiratie vanuit het Japans-Boeddhistische boek ” Ojoyushu” uit 985 waarin hemel en hel worden beschreven is hier duidelijk te herkennen. De contrasten tussen felgekleurde verse bloemen en verwelkte bloemen, worden in compositie gebracht met beschilderde en soms gebroken porceleinen of plastic poppen, waarvan de vrouwelijke poppen vaak met rode verf beschilderd zijn in de geslachtstreek. Ook plastic dinosaurussen en monsters, zoals Godzilla, worden er op afgebeeld vertegenwoordigen  de verlangens van de mens of worden soms ook geïnterpreteerd  als het alter ego van Araki. Een deel van zijn beelden over zijn privé-leven zijn vernoemd naar de seizoenen. “Sentimental journey” toont beelden van zijn huwelijk en huwelijksreis met zijn geliefde Yoko Aoki, die hij vaak portretteerde. 20 jaar later verschijnt ” Sentimental journey/winter journey” waar de verdere werken van zijn huwelijk te zien zijn aangevuld met de beelden van Yoko’s ziekbed en haar dood in 1990. Weer 20 jaar later verschijnt ” Sentimental journey/ spring journey, welke een zorgvuldig gekozen selectie omvat. Alle beelden in deze trilogie bevatten uitsluitend zwart-wit beelden refererend naar het verleden en de vergankelijkheid van het leven. De keuze van monochrome beelden is uiteraard geen toeval. De camera transformeert koelbloedig de realiteit in een scene volgens Araki en daarmee is het hier en nu tot verleden geworden, dus is het ” beter om een film niet te ontwikkelen maar de momenten in de camera te laten. Neem de film niet uit de camera want het resultaat zou een dode scene zijn want dat is wat een foto is: een dode scene. Uiteindelijk is een foto als een sentimentele reis. Moet ik als fotograaf deze sentimentele reis de rest van mijn leven voortzetten? “

Inspirerende fotografen van Araki zijn:     Jacques-Henri Lartigue    Diane Arbus     Eugene Atget     Felix Nadar     Man Ray     Brassai     Henri Cartier-Bresson     Ihei Kimura     Kishin Shinoyama.

DSC_0281kinbaku-bondage DSC_0319overzicht DSC_0219Araki’s echtgenote Yokoquaradiseafbeelding uit de serie Quaradise

Advertenties